Plán podle kterého se řídí snižování následků nepřízně počasí
Organizace : Služby města Benešov nad Ploučnicí, příspěvková organizace.
1.ÚVOD
Úkolem zimní údržby je zmírňování závad ve sjízdnosti a schůdnosti místních komunikací vzniklých zimními povětrnostními vlivy a jejich důsledky tak, aby zimní údržba byla zajišťována s přihlédnutím ke společenským potřebám na straně jedné a k ekonomickým možnostem obce na straně druhé.
V zimním období není možno závady ve sjízdnosti a schůdnosti odstranit, nýbrž jen zmírnit a vzhledem k tomu, že závady nelze zmírnit okamžitě na celém území obce, stanovuje „Plán zimní údržby“ priority údržby, a to jak místně, tak i časově. Tyto priority vyplývají z nestejné důležitosti místních komunikací a z technickoekonomických možností provádění zimní údržby. V případě intenzivního sněžení započne snižování následků nepřízně počasí po ukončení sněžení.
Plán zimní údržby místních komunikací je základním dokumentem pro provádění prací spojených se zmírněním následků nepřízně počasí těchto komunikací a jedním z důkazních prostředků pro posouzení odpovědnosti vlastníka místních komunikací za škody vzniklé uživatelům komunikací z titulu závad ve sjízdnosti a schůdnosti.
2. ZÁKLADNÍ POJMY
Obecně závaznými právními předpisy se rozumí :
- zákon č.13/1997 , o pozemních komunikacích ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“)
- vyhláška č.104/1997 , kterou se provádí zákon o pozemních komunikacích ve znění pozdějších předpisů (dále jen „vyhláška“)
Zimní údržbou místních komunikací se rozumí pořadí důležitosti zmírňování závad ve sjízdnosti a schůdnosti těchto komunikací, vznikající zimními povětrnostními vlivy a podmínkami (§ 41 odst. 1 vyhlášky).
Sjízdnost místních komunikací je takový stav, který umožňuje bezpečný pohyb silničních a jiných vozidel přizpůsobený stavebnímu stavu a dopravně technickému stavu těchto komunikací a povětrnostním situacím a jejich důsledkům (§ 26 odst. 1 zákona).
Závadou ve sjízdnosti místních komunikací se rozumí taková změna ve sjízdnosti, kterou nemůže řidič vozidla předvídat při pohybu vozidla přizpůsobeném stavebnímu stavu a dopravně technickému stavu těchto komunikací a povětrnostním situacím a jejich důsledkům (§ 26 odst. 6 zákona).
Schůdnost místních komunikací je takový stav, který umožňuje bezpečný pohyb chodců přizpůsobený stavebnímu stavu a dopravně technickému stavu těchto komunikací a povětrnostním situacím a jejich důsledkům (§ 26 odst. 2 zákona).
Závadou ve schůdnosti místních komunikací je taková změna ve schůdnosti, kterou nemůže chodec předvídat při pohybu přizpůsobeném stavebnímu stavu a dopravně technickému stavu těchto komunikací a povětrnostním situacím a jejich důsledkům (§ 26 odst. 7 zákona).
Vlastníkem místních komunikací je obec (§ 9 odst. 1 zákona), dále jen „vlastník“.
Ekonomické možnosti vlastníka místních komunikací jsou dány zejména výší finančních prostředků, které může obec ze svého rozpočtu na zimní údržbu místních komunikací poskytnout.
Neudržované úseky místních komunikací jsou úseky, na kterých se pro jejich malý dopravní význam nezajišťuje sjízdnost a schůdnost odstraňováním sněhu a náledí (§ 27 odst. 6 zákona, po změně odst.5)
Zimním obdobím se rozumí zpravidla doba od 1. listopadu do 31. března následujícího roku. V tomto období se zimní údržba místních komunikací zajišťuje podle tohoto plánu.
Pokud vznikne zimní povětrnostní situace mimo toto období, zmírňují se závady ve sjízdnosti a schůdnosti bez zbytečných odkladů přiměřeně ke vzniklé situaci a technickým možnostem vlastníka (správce) místních komunikací.
a) Základní povinnosti vlastníka místních komunikací
- zajistit potřebné finanční prostředky pro provádění zimní údržby
- zajistit přípravu pro provádění zimní údržby
- kontrolovat včasnost a kvalitu prací při provádění zimní údržby
b) Základní povinnosti uživatelů místních komunikací
- přizpůsobit chůzi a jízdu stavu místních komunikací, který je v zimním období obvyklý
- při chůzi po chodnících a komunikacích, kde se podle tohoto plánu zmírňují závady ve schůdnosti, dbát zvýšené opatrnosti a věnovat pozornost stavu komunikace (např. zamrzlé kaluže, kluzkost ve stínu stromů a budov )
- při chůzi po chodnících a komunikacích používat té části, která je posypána posypovým materiálem
3. KALAMITNÍ SITUACE
Kalamitní situaci vyhlašuje ředitel organizace při mimořádných povětrnostních podmínkách (zvláště silné sněžení, vánice, náledí). V tomto případě neplatí tento plán zimní údržby, postupuje se dle vývoje povětrnostní situace, postup určuje kalamitní štáb, který jmenuje ředitel organizace. O vyhlášení kalamitního stavu informuje neprodleně ředitel organizace starostu města Benešov nad Ploučnicí
4.POSTUPY PŘI ZMÍRŇOVÁNÍ ZÁVAD VE SJÍZDNOSTI A SCHŮDNOSTI
MECHANIZACE
Traktor Zetor MAJOR (nesená přední radlice) + sypač SaMASZ, Multicar M26 (nesená přední radlice) + sypač, Antonio Carraro (nesená přední radlice) + sypač.
ORGANIZACE SLUŽEB
Každý pracovník, který se podílí na snižování následků nepříznivého počasí, má v pracovních dnech upravenou pracovní dobu od 04:00 hod. do 12:30hod. Ve dnech volna a pracovního klidu je pohotovost od 04:00 hod do 22:00 hod. Pohotovost vyhlašuje ředitel organizace nebo pověřený technik organizace.
V případě celodenních nepříznivých podmínek (trvalé sněžení, tvoření náledí) mají pověření pracovníci povinnost celodenní služby za odměnu dle platových mzdových předpisů. Ostatní pracovníci provádějí úklidové a posypové práce ve své řádné pracovní době podle aktuální potřeby. Změny v obsazení služeb jsou povoleny jen v nutných případech (např. nemoc) a musí být včas nahlášeny řediteli organizace.
POVINNOSTI PRACOVNÍKŮ
Každý pracovník má povinnost po celou dobu své služby dodržovat pracovní dobu a pracovní pohotovost a při trvalém sněžení nebo tvorbě náledí zajišťovat potřebné práce i mimo dobu stanovenou pro pohotovost. V případě kalamitní situace jsou zapojeni všichni pracovníci Služeb města Benešov nad Ploučnicí, p. o. nepřetržitě, přičemž operativní střídání zajišťují vedoucí směn, případně ředitel organizace.
Mechanizace musí být v garáži, provozuschopná a vozidla musí být natankována.
POSYPOVÉ MATERIÁLY
Sůl posypová
říční písek – tříděný – frakce 0-8
jemný štěrk – frakce – 4-8
říční písek + sůl; jemný štěrk + sůl
Posyp je prováděn pomocí závěsného rozmetadla a sypače traktorem ZETOR MAJOR, Multicar M26, traktoru Antonio Carraro. V místech nepřístupných mechanizaci se provádí ruční posyp. Plužení a posyp chodníků je prováděn malotraktorem Antonio Carraro s čelní radlicí a sypačem.
ZPŮSOB ÚDRŽBY
Údržba se provádí plužením a v případě nutnosti následným posypem. Chodníky se uklízí ručním odklizením sněhu, popř. posypem. V případě překážky na vozovce, která brání údržbě, např. odstavené vozidlo, zapíše posádka tuto skutečnost do deníku zimní údržby. Škoda způsobená znemožněním úklidu přechází na viníka.
5.POŘADÍ DŮLEŽITOSTI ÚDRŽBY VOZOVEK A CHODNÍKŮ
Vozovky v 1.pořadí:
Družstevní, Sídliště, Opletalova, Komenského, Cihelní, nám. Míru, Čapkova, Nerudova, Žižkova, Nádražní, Sokolský vrch, Dvořákova, Krátká, Čsl. Armády, Sokolovská. Na těchto vozovkách je započato snižování následků nepřízně počasí do 4 hodin od vzniku závady ve sjízdnosti.
V případě celodenních nepříznivých podmínek (trvalé sněžení, tvoření náledí) začíná odstraňování následků uvedeného nepříznivého počasí po skončení sněžení, tvorby náledí.
Vozovky ve 2.pořadí:
Táborský vrch, Smetanova, Wolkerova, Pod Ostrým, Boženy Němcové, Novina, Příčná, Kostelní, Zámecká, pod Táborským vrchem, Vilová, příjezd ke garážím nad sídlištěm, Bezručova, Pod Vyhlídkou, Kamenná, Tkalcovská, Valkeřická.
Na těchto vozovkách je započato snižování následků nepřízně počasí po ukončení údržby komunikací v 1. pořadí nejpozději do 12 hodin od vzniku závady ve sjízdnosti. V případě celodenních nepříznivých podmínek (trvalé sněžení, tvoření náledí) začíná odstraňování následků uvedeného nepříznivého počasí po skončení sněžení, tvorby náledí.
Vozovky ve 3.pořadí:
Ostatní obslužné komunikace a příjezdové cesty k objektům. Přístupové cesty v osadě Ovesná se budou udržovat plužením a posypem, pouze však v závislosti na provedení údržby silnice III. třídy na Dobrnou ze strany SÚS Děčín.
Na těchto vozovkách je započato snižování následků nepřízně po ukončení údržby komunikací v 1. a 2. pořadí, nejpozději však do 48 hodin. V případě celodenních nepříznivých podmínek (trvalé sněžení, tvoření náledí) začíná odstraňování následků uvedeného nepříznivého počasí po skončení sněžení, tvorby náledí.
POŘADÍ DŮLEŽITOSTI ÚDRŽBY CHODNÍKŮ
Chodníky v 1. Pořadí
Jedná se o ulice:
Nádražní, most přes Ploučnici, Čapkova, Nerudova, Dvořákova, Děčínská, Sídliště, náměstí Míru, Táborský vrch, pod ZVŠ, lávka za koupalištěm, chodníky na nové komunikaci obchvatu města, chodník mezi hřišti, Cihelní.
Na těchto chodnících je započato snižování následků nepřízně počasí do 4 hodin od vzniku závady ve schůdnosti. V případě celodenních nepříznivých podmínek (trvalé sněžení, tvoření náledí) začíná odstraňování následků uvedeného nepříznivého počasí po skončení sněžení, tvorby náledí.
Chodníky v 2. Pořadí
Jedná se o ulice:
Žižkova, Smetanova, Pod Ostrým, Boženy Němcové, Wolkerova, Krátká, Čsl. Armády, Českolipská, Novina, Kostelní, Zámecká, Na Studánce.
Na těchto chodnících je započato snižování následků nepřízně počasí po ukončení údržby komunikací v 1. pořadí do 12 hodin od vzniku závady ve schůdnosti. V případě celodenních nepříznivých podmínek (trvalé sněžení, tvoření náledí) začíná odstraňování následků uvedeného nepříznivého počasí po skončení sněžení, tvorby náledí.
Chodníky ve 3. Pořadí
Jedná se o ulice:
Sokolský vrch, Pivovarská, Příčná, Alšova, Heřmanovská, Tkalcovská, Kamenná, Bezručova, Vilová, Valkeřická, cesta přes zámek na Táborský vrch.
Na těchto chodnících je započato snižování následků nepřízně počasí po ukončení údržby chodníků 1. a 2. pořadí, nejpozději však do 48 hodin. od vzniku závady ve schůdnosti. V případě celodenních nepříznivých podmínek (trvalé sněžení, tvoření náledí) začíná odstraňování následků uvedeného nepříznivého počasí po skončení sněžení, tvorby náledí.
6.VEDENÍ DENÍKU
Vedoucí směny provede před zahájením prací ke snížení následku nepříznivého počasí záznam do deníku zimní údržby, který je uložen v kanceláři mistra komunálních činností. Do záznamu je nutno uvést povětrnostní podmínky, nasazenou techniku a osoby. Dále se v seznamu uvede čas zahájení prací a jejich ukončení, příp. problémy vzniklé v průběhu služby.
7.KONTROLA
Kontrolu stavu komunikací provádí, zejména v nočních hodinách i Městská policie v případě vzniku mimořádné situace zajistí oznámení příslušným pracovníkům, zejména řediteli Služeb města Benešov nad Ploučnicí, p. o..
Kontrolu provádí ředitel organizace Služby města Benešov nad Ploučnicí, p. o..
Kontrolu průběžně provádí i starosta a místostarosta města Benešov nad Ploučnicí, p. o..
Tento plán zimní údržby je přílohou obecně závazné vyhlášky města číslo 2/1997 o místních komunikacích a může být každoročně na počátku zimní sezony aktualizován v závislosti na nově vzniklých podmínkách a potřebách.
Ing. Pavel Košnar
ředitel
Služby města Benešov nad Ploučnicí příspěvková organizace
M: 602 281 743